Avrupa’da dengeler değişti: Fazla araçlar Türkiye için avantaj mı? ‘Faiz düşüşü ile iştah artacak’

Milliyet.com.tr/ÖZEL Avrupa otomotiv bölümü güçlü bir virajdan geçiyor. Avrupalı üreticiler pazar daralması ve karlılık sorunu ile karşı karşıya. Almanya başta olmak üzere Avrupalı otomotiv markalarında yaşanan problemli süreç ihracatının büyük kısmını buraya gerçekleştiren Türkiye’yi yakından ilgilendiriyor.

Otomotiv sanayicilerinden Avrupa’daki araç fazlasının Türkiye pazarına kaydırılma riski olduğu uyarısı geldi. Pekala Avrupa’daki araç piyasasının Türkiye’ye kaydırılması piyasayı nasıl tesirler? Bu türlü bir durumda fiyatlar düşer mi?

‘AVRUPALI MARKALAR İÇİN TASA VERİCİ’

Konuyla ilgili tüm merak edilenleri milliyet.com.tr’ye pahalandıran İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel şu sözleri kullandı: “Çin menşeli markaların son yıllarda otomotiv sanayisinde tezli pozisyona gelerek pazar hissesini süratle artırması ve buna karşılık MESKEN araçlarda teşviklerin kaldırılması üzere öbür faktörlerle birlikte AB piyasasında araba satışlarının vakit zaman düşüş kaydetmesi kesim ve Avrupa menşeli markalar için tasa verici olarak yorumlanıyor.

TÜRKİYE SIFIR OTO SATIŞLARINDA BİRİNCİ 5’TE!

Daralan iç pazar markaları ihracat yapılan ülkelerde pazar hisselerini büyütme çabası göstermeye teşvik edebilir. Bu noktada değerli piyasalardan bir tanesi de Türkiye. 2023 bilgilerine nazaran ülkemiz AB ülkeleri ortasında sıfır araba satış adetleri bazında birinci 5’te yer alıyor. Geçtiğimiz yıl 1.2 milyon satış adediyle rekor kırmasına karşın yükselen faizlerle birlikte 2024 yılında piyasanın %30 daralacağı öngörülmüştü.

‘YÜKSEK FAİZE KARŞIN SATIŞLAR REKOR KIRIYOR’

Beklenenin tersine yüksek faiz ortamına karşın sıfır araba satış adetleri rekor kırılan 2023 dataları ile paralel seyrediyor. Krediye erişimde yaşanan zorlukların ortadan kalktığı ve faizlerin daha düşük olduğu bir ortamda satış adetleri 1.5 milyon düzeyini rahatlıkla yakalayabilir.

‘FAİZ DÜŞÜŞÜ İLE BİRLİKTE ARAÇ GÖNDERME İŞTAHI ARTACAK’

Dolayısıyla 2025 yılında faiz oranlarında beklenen düşüş ile birlikte sahip olduğumuz potansiyel AB’nin daha fazla araç gönderme iştihanı artıracaktır. Fiyatlara, arz-talep istikrarına, yerli üretime ve döviz çıkışı sebebiyle ülke ekonomimize de tesirleri olabilecek değerli bir konu. Münasebetiyle planlamasının ayrıntılı yapılması ve piyasamıza müspet tesir edecek noktada olması gerektiği kanaatindeyiz.

DAHA ÇOK AVRUPALI ARAÇ TÜRKİYE’YE GELİRSE FİYATLAR DÜŞER Mİ?

Gelecek yıl faizlerde beklenen düşüş gerçekleştiği ve satışlara olumlu yansıdığı taktirde satış adetleri 1.2 ila 1.5 milyon ortası gerçekleşebilir. Bu türlü bir durumda talebi karşılamak ve arz/talep istikrarının fiyatları negatif etkilememesi ismine, yerlilik oranı da gözetilerek bir ölçü daha fazla araç ithalatı kabul edilebilir olacaktır. Fakat AB menşeli markaların içinde bulunduğu yüksek maliyet sorunu başta olmak üzere fiyatları etkileyen öbür etkenlerle birlikte mevcut fiyatlar korunabilir lakin gerek sıfır gerekse ikinci el piyasasında gerçek bazda fiyat düşüşleri olmayacaktır.

AVRUPA’DAKİ DARALMA TÜRK İHRACATINI NASIL TESİRLER?

Türkiye otomotiv piyasası dalını kapsayan araba, hafif ticari, ticari, yedek modül ve bunun üzere tüm fasılları ile birlikte Avrupa’nın en büyük üretici ve ihracatçıları ortasında değerli bir pozisyona sahip. Öte yandan en büyük ihracat pazarlarımızdan biri de Avrupa. Bu bağlamda otomotiv dalımız ihracat fazlası veren bölümlerden bir tanesi. Münasebetiyle Avrupa’da yaşanacak daralma ve üretim fazlası, yerli üretim ve ihracatımızı da negatif etkileyebilir.

YERLİ ÜRETİM ARTIRILMALI MI?

Son yıllarda ülkemizin otomotiv alanında sahip olduğu üretim ve ihracat sayılarında bir ölçü düşüş kelam konusu. Öte yandan piyasamızda yerlilik oranı son 5 yılda %45 düzeylerinden %30 düzeyine inmiş durumda. Bu yalnızca dalı değil ülke ekonomimiz ve süratle gelişerek memleketler arası ticaret dengelerinde belirleyici durumda olan otomotiv bölümünde hak ettiğimiz yerde bulunabilmemiz ismine epey kıymetli bir bahis. Bu bağlamda tüm dal paydaşlarının kesinlikle dahil olarak yarar sağlayacağı otomotiv yerlilik planlamasının yapılması ve belirlenecek rota ile iç pazarın büyütülmesinin yararlı olacağı kanaatindeyiz.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir